Vitaminer som är bra för håret

B1-vitaminet var det första B-vitaminet och isolerades 1926. Sedan dess har det skett en stadig tillväxt i familjen B-vitaminer.

Det finns många olika typer av B-vitaminer som var och en har sin speciella funktion. B-vitaminer hjälper bl. a kroppen att ta upp energi ur maten och bryter ned fett, kolhydrater och protein. B-vitaminerna ser dessutom till att hår, hud och naglar håller sig starka och friska.

Vi känner idag till upp emot 30 olika B-vitaminer och det finns sannolikt en stor anledning att tro att det finns fler B-vitaminer att upptäcka. Eftersom B-vitaminerna är vattenlösliga behöver de tillföras kroppen varje dag. B-vitaminer finns bl.a. i griskött, baljväxter och olika mjölsorter. Vid stress ökar behovet av B-vitamin. Vid högt och långvarigt alkoholintag ersätts födointaget till stor del av alkohol. I kombination med att alkohol ökar behovet av vitamin B1 ger detta att alkoholister ofta behöver ett tillskott av B-vitamin.

De vanligaste B-vitaminerna är:

Vitamin B1 (Tiamin), Vitamin B2 (Riboflavin), Vitamin B3 (Niacin), Vitamin B5 (Pantotensyra), Vitamin B6 (Pyridoxin), Vitamin B8 (Biotin), Vitamin B9 (Folsyra),  Vitamin B12 (Cobalamin)

Andra ämnen är nära besläktade med B-vitaminerna. Dessa fyller viktiga funktioner i kroppen men anses inte uppfylla kraven för att vara ett vitamin. Bland dessa ämnen finns:

Adenine (B4-vitaminin), Orotsyra (B13-vitamin), Pangaminsyra (B15-vitamin),Inositol, L-carnitine 

PABA

Dessa ämnen förekommer ofta i samma livsmedel som B-vitaminer. De kan ha verkan och används av och till i kosttillskott och ibland i läkemedel eller för forskning. För inositol finns t.ex. flera studier som pekar på att det kan verka antidepressivt. Varför behöver vi B-vitaminer? B-vitaminer samarbetar tillsammans för vårt välbefinnande. B-vitaminerna är viktiga för metabolismen, bibehåller frisk hud och starka muskler och är vitala för immunförsvaret och nervsystemet.

Tillsammans medverkar B-vitaminerna till att skydda oss mot stress, depressioner, hjärt- och kärlsjukdomar och många andra allvarliga sjukdomar.

Ät B-vitaminer dagligen Ett problem idag är att många äter en kost med för lite av en eller flera B-vitaminer. Särskilt kan detta gälla folat (folsyra), B6-vitamin och B12-vitamin.

B-vitaminer är vattenlösliga och några stora förråd kan därför inte lagras i kroppen. Vi behöver få i oss tillräckligt med B-vitaminer i vår kost dagligen.

Livsmedel som innehåller B-vitaminer inkluderar fisk, kött, fågel, ägg, mejeriprodukter, lever, banan m.m.

B-vitaminerna är viktiga för ämnesomsättningen B-vitaminerna är avgörande för hur bra vår ämnesomsättning fungerar eftersom de är co-enzym. Ett givet enzym blir inte aktivt förrän det kan koppla sig till rätt B-vitamin.

Utan enzymerna stannar ämnesomsättningen.

B-vitaminbrist påverkar därför ämnesomsättningen. Brist kan leda:

Trötthet Ökad känslighet för stress Blodbrist Sömnlöshet Nedstämdhet Störda kolesterolvärden Var finns B-vitaminer? B-vitaminerna och dess besläktade ämnen hissas bl.a:

Öljäst Groddar, fröer, nötter, bönor Råris, fullkorn Lever, ägg, mjölk Mörkgröna grönsaker Olika B-vitaminer förekommer också i olika livsmedel och i olika mängder. Öljäst är en god källa till flera B-vitaminer och används ofta som ett kosttillskott för B-vitamin.

Folat är viktigt för både äldre och yngre

Råris är en utmärkt källa till B-vitaminer. Folat och kanske den syntetiska varianten folsyra kan förebygga risken för försämrat minne p.g.a. av hög ålder:

Folsyra minskar risken för demens Dessutom är det viktigt för fertila kvinnor att få i sig mycket av därför att tillräckligt med folat (och kanske folsyra) krävs för att reducera risken för skador på foster. Folat har dessutom visat sig ha betydelse för att minska risken för depression.

Läs mer om folat och folsyra via:

Folat och folsyra Onödiga tillskott av ett B-vitamin kan ge problem Tar man höga doser av ett B-vitamin kan problem inte uteslutas. Balansen med andra B-vitaminer kan störas och brist på andra ämnen uppstå. Vitaminerna samspelar ju även med andra besläktade ämnen som kan komma via kosten. Det är därför bättre att försöka äta en kost som är naturligt rik på alla B-vitaminer och övriga vitaminer hellre än att komplettera med ett syntetiskt tillskott med ett fåtal vitaminer.

I vissa fall kan använda ett kosttillskott vara en bra och praktisk lösning. För den som är vegan eller kan det vara omständigt att få i sig tillräckligt med B12-vitamin. Då är det lätt att slarva med maten. Hellre än att riskera B12-vitamin kan då ett kosttillskott vara bra. Har man en bristsjukdom eller äter en dålig kost under längre tid kan kosttillskott också visa sig nödvändiga.

B1-vitamin (tiamin) Funktion Ett viktigt co-enzym vid förbränningen av kolhydrater. Viktigt för normal funktion av hjärna och nerver.

Reglerar hjärtfunktionen och pulsådrornas spänningstillstånd. Verkar svagt vattendrivande. Viktigt för inlärnings- och uppfattningsförmågan.

Reglerar magens saltsyreproduktion och främjar tarmens peristaltik. Inflytande på lever och bukspottskörtel.

Symptom på brist Inflammation av nerverna, neuralgi, matsmältningsproblem, hypoglykemi, alkoholism, besvär med hjärtfunktionen, ryggskott, ischias, hudbesvär.

B2-vitamin (riboflavin) Funktion Co-enzym för enzymer som medverkar till cellandningen. Krävs för växt och reproduktion.

Medverkar vid förbränning av fetter, proteiner och kolhydrater.

Viktigt för hud, hår, naglar och ögon.

Symptom på brist Sprickor i läpparna och mungiporna, såriga näsborrar, blodsprängda ögon, muskelsvaghet, apati, ljuskänslighet och rinnande ögon.

B3-vitamin (niacin) Funktion Co-enzym viktigt för omsättningen av fetter, kolhydrater och proteiner.

Centralt för bildandet av hormoner (könshormoner, kortison, tyroxin och insulin).

Medverkar vid energiproduktionen. Kan sänka högt blodtryck och för hög kolesterolhalt.

Symptom på brist Brist kan orsaka sjukdomen pellagra som drabbar huden, centrala nervsystemet och matsmältningen.

Sjukdomen ger inflammationer i huden, diarré, demens och slutligen döden. Mindre brister stör matsmältningen och ger tjocktarmsinflammation. Yrsel, sömnlöshet, irritation, illamående och huvudvärk är också vanligt.

B5-vitamin (pantotensyra) Funktion Är en del av co-enzym A som katalyserar förbränning av alla näringsämnen. Co-enzym A är vital för hela kroppensfunktion.

Symptom på brist Kramp, oro, irritation, trötthet, utmattning, glykoskänslighet, lågt blodtryck, ledvärk m.m.

B6-vitamin (pyridoxin) Funktion Fungerar som co-enzym när aminosyror omvandlas och används för tillverkning av mycket mer. B6-vitamin måste vara närvarande när signalsystem som serotonin och nor-adrenalin bildas av aminosyrorna tryptofan respektive tyrosin.

B6-vitamin för livliga drömmar

Ost och andra mejeriprodukter innehåller rikligt med B-vitaminer. För den som är intresserad av drömmar kan B6-vitamin vara intressant. Ett tillskott på kvällen ger ofta livliga drömmar som är lätta att komma ihåg.

Du kan prova att ta B6-vitaminet tillsammans med ett glas mjölk och ett ägg. Näringsämnen i mjöl och ägg kan förstärka effekten.

Används vid syntes av DNA och RNA.

Regler balansen av kalium och natrium. Används när röda blodkroppar och antikroppar bildas.

Har en antihistamin och vätskedrivande effekt.

Symptom på brist Problem med leder, ödem, anemi, allergier, kramper, neuralgier, depressioner, åderbråck, hemorrojder m.m.

 

B7-vitamin (biotin) Funktion Medverkar vid oxidationsprocesser i cellerna, katalyserar syntesen av fettsyror och hemoglobin.

Aktiverar enzymer som medverkar till kroppens försvar mot bakterier.

Kan bildas av tarmfloran.

B9-vitamin (folsyra) Funktion Co-enzym vid många kemiska processer i cellerna, bl.a. syntesen av DNA och RNA.

Anses stimulera mjölkbildning hos kvinnor.

Symptom på brist Anemi, nedsatt produktion av vita blodkroppar och antikroppar, bristande mjölkproduktion och missfall.

B12-vitamin (kobalamin) Funktion Används vid bildandet av blod.

B12-brist hos äldre

Fullvuxen soja är en bra källa till flera B-vitaminer. Äldre visar sig vid kontroll ofta ha B12-vitaminbrist. Det beror på ålderförändringar i mage och tarm som försämrar upptagningsförmågan av B12-vitamin.

Många äldre äter även en kost som innehåller för lite B12. Sjukdomar som kan ge brist är också vanliga.

Minst var femte person över 65 år tros ha brist på B12-vitamin.

Co-enzym vid nedbrytning av kolhydrater, proteiner och fetter.

Används vid syntesen av DNA och RNA.

Motverkar leverskador. Reglerar bildandet av gallsyror och kolesterolhalten.

Symptom på brist Anemi, förvirring, trötthet, irritation, nedsatt koncentrationsförmåga och dåligt minne.

B13-vitamin (orotsyra) Funktion Orotsyra medverkar vid syntesen av nukleinsyra. Tillväxtbefrämjande hos både däggdjur, växter och mikroorganismer.

B15-vitamin (pangamsyra) Funktion Reglerar syreförbrukande funktioner. Skyddar mot koloxid-förgiftning och ökar blodets transport av syre.

Stimulerar vissa nerv- och körtelfunktioner.

Symptom på brist Cirkulationssjukdomar, åderförkalkning och störningar av hjärtrytmen.

Inositol Funktion Medverkar i syntesen av RNA och biotin. Viktigt för omsättningen av fetter. Reglerar blodets kolesterolhalt. Reglerar hud- och tarmfunktion. Används vid syntesen av lecitin i levern. Även viktigt för kroppens stresstålighet.

Symptom på brist Cirkulationsbesvär, ångest, stressreaktioner, högt blodtryck, eksem, håravfall och förstoppning.